МЕТОД ЕКСПЛУАТАЦІЇ ОСНОВНИХ ДЕТАЛЕЙ РОТОРІВ ТУРБОРЕАКТИВНОГО ДВИГУНА З ФОРСАЖНОЮ КАМЕРОЮ ЗГОРЯННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.54858/dndia.2021-17-17

Ключові слова:

ТРДДФ, основні деталі, пошкодженість, ресурс, спосіб

Анотація

Напрацювання деякими авіаційними двигунами літаків тактичної авіації Повітряних Сил досягає значень, які наближаються до призначеного ресурсу. Це обумовлює потребу у проведенні досліджень щодо розв'язання завдання подальшого збільшення або індивідуального продовження за технічним станом ресурсу основних деталей  певних типів двигунів за умови забезпечення безпеки їх застосування у продовжений період. При цьому виникає низка проблемних питань, пов’язаних з потребою збільшення ресурсних показників парку турбореактивних двоконтурних двигунів з форсажною камерою згоряння (ТРДДФ), які встановлюються на літаках‑винищувачах. У статті запропоновано метод експлуатації основних деталей роторів авіаційних двигунів літаків-винищувачів, який засновано на врахуванні реальних умов їх циклічного навантаження в кожному польоті або наземному випробуванні та апріорної інформації щодо експлуатації у попередній період. Доведено, що отримані при цьому технічні рішення не тільки узгоджуються з відомими методами обліку вичерпання ресурсу авіаційних ТРДДФ, але й надають додаткові можливості щодо врахування індивідуальних особливостей та умов їх циклічної навантаженості за весь час напрацювання. Крім того запропоновано спосіб оцінки вичерпання ресурсу за загальною кількістю накопичених повних циклів Total Аccumulated Сycle (ТАС), який дозволяє порівнювати фактичний наробіток авіаційних ТРДДФ в годинах і накопичене значення циклічної пошкодженості двигуна та його основних деталей (у параметрі ТАС) під час попередньої експлуатації. На основі проведених розрахунково-аналітичних і експериментальних досліджень доведено, що впровадження обліку вичерпання циклічного ресурсу основних деталей  ТРДДФ дозволяє продовжити їх ресурс на величину до 30 %.

Посилання

Engine structural integrity program (ENSIP), MIL-HDBK-1783B, w/ Change 2, Department of defense handbook, 22 September 2004. – 188 p. [in English].

W. Kotlarz, M. Królik, R. Kolasa. Influence of modular F100-PW-229 engine construction upon the fleet of F-16 aircraft exploitation. Poland. Dęblin, The Polish Air Force Academy. 2012. – 6 p. [in English].

Двигатель АЛ-31ФП. Руководство по технической эксплуатации. 96 ФП. РЭ1 96-A/AMP-00-Р ОАО “НПО “Сатурн” НТЦ им. А. Люльки, ОАО “Уфимское моторостроительное объединение”. – 2035 с.

Двигатель 99. Инструкция по эксплуатации. Часть 1, 1990. – 117 с.

Бармин О.В., Брусков В.А., Тюльпаков И.Н. Методический подход к индивидуальному исчислению фактического ресурса авиационных ГТД. Сборник обзорной информации “Проблемы безопасности полетов”. – Люберцы: ВИНИТИ, 2001. – Выпуск № 3.– С. 30 – 38.

Типові польотні цикли, типові цикли технічного обслуговування та узагальнені типові польотні цикли роботи двигунів АЛ-31Ф у складі силових установок винищувачів Су-27 при виконанні польотів згідно з курсом бойової підготовки винищувальної авіації та під час їх технічного обслуговування. – К.: ДНДІА, 2017. – 14 с

Методичні рекомендації оброблення даних формулярів літаків Су-27 і двигунів АЛ-31Ф та ведення обліку напрацювання двигунів на підвищених і перемінних режимах. Вказівка головного інженера авіації Повітряних Сил Збройних Сил України від 30.09.2016 № 1279 (0116).

S. Garg, A. Kumar, H. Kirk Mathews, T. Rosenfeld, P. Rybarik, D. Viassolo. Intelligent Control and Health Monitoring. More Intelligent Gas Turbine Engines. RTO TECHNICAL REPORT TR-AVT-128. 2009. – Pр. 62 – 77.

Recommended Practices for Monitoring Gas Turbine Engine Life Consumption. RTO Technical Report 28 AC/323(AVT)TP/22, Report of the Applied Vehicle Technology Panel Task Group AVT-017, RTO/NATO 2000. – 181 р.

Engine Condition Monitoring Committee: Guide to Life Usage Monitoring and Parts Management for Aircraft Gas Turbine Engines. Document AIRI 872, Revision A, SAE, May 1998. – P. 21.

J.Broede. Aero Engine Life Usage Monitoring Including Safe Crack Propagation. Proceedings of the 2nd International Workshop on Structural Health Monitoring (cd. Fu-Kuo Chang) Stanford University, Stanford, CA September 810, 1999. – Pр. 98 – 112.

Patent UA No 143286 IPC G01M 15/00, publ. 27.07.2020 Bulletin No 14. Lobunko O.P., SamuleevV.V., Shulgin A.A. Sposib ekspluatatsiyi osnovnykh detaley rotoriv aviatsiynoho dvyhuna viyskovoho pryznachennya [The operation method of the major components of the military aircraft engine rotors]. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

31-12-2021

Номер

Розділ

Передові технології експлуатації і ремонту авіаційної техніки та озброєння